- 9. července 2024
Aktuální průběh jednání - co se událo a co nás čeká?
Dne 9. července 2024 jsme se za spolek Zachovejme Poolší zúčastnili jednání na radnici v Dolní Lutyni. Na tomto jednání byli přítomni radní a zástupci SIRS, MSID a MPO. Vzhledem k tomu, že se jednalo o neoficiální schůzi, shrnujeme pro vás hlavní body, které byly projednávány.
Trasování biokoridoru
Prvním bodem jednání bylo trasování biokoridoru. Aktuálně se biokoridor nachází v pravé části území, kde zvěř migruje za sběrným dvorem směrem k Bezdínku a řece. Nový návrh počítá s přemístěním biokoridoru na pravou stranu území, směrem k Nové Vsi. Trasa by vedla podchodem pod dálnicí D1 a dále k řece. Tento přesun má za cíl zachovat migrační trasy zvěře i při plánované výstavbě a minimalizovat narušení jejich přirozeného prostředí.
Změna cyklotras v okolí
Druhým důležitým bodem byla změna cyklotras v okolí plánované výstavby. V případě realizace projektu by bylo nutné některé cyklostezky rozšířit, jiné upravit nebo přeložit. Nejvíce kritická je situace na trase od Dolní Lutyně na farmu Bezdínek přes trať. Tento úsek bude ještě předmětem dalších diskusí, aby bylo zajištěno bezpečné a efektivní vedení cyklotras pro cyklisty.
Přeložka silnice I/67
Třetím bodem jednání byla přeložka silnice I/67. Na minulé schůzi jsme vyjádřili námitky k návrhu řešení stávající silnice Dolní Lutyně-Věřňovice, konkrétně k přemostění na úrovni železniční zastávky směrem do Bohumína. Posunutí směrem k Dětmarovicím z důvodu norem není možné, protože plánovaná vysokorychlostní trať má začít stoupat již od této zastávky. Dopravní uzel je stále nevyřešený a bude se o něm jednat na širším setkání, pravděpodobně začátkem září, za účasti ŘSD, města Bohumín a zástupci projektu. Na tomto jednání bude rovněž prezentováno protipovodňové opatření navrhované společností VRV, které má zamezit riziku záplav v oblasti.
Výsledky měření hluku na D1
Čtvrtým bodem jednání byly výsledky měření hluku na dálnici D1. Měření ukázalo, že norma hluku není překročena. V případě výstavby továrny bude vybudována protihluková stěna. Pokud se továrna nepostaví, stěna nebude nutná. Namítali jsme, že po spuštění provozu Amazonu by mohlo dojít k překročení hlukových limitů. V takovém případě by se měření opakovalo. Plánujeme také zjišťovat situaci na polské straně, jak je to se spuštěním provozu Amazonu. Nové měření může proběhnout za pět let nebo na základě výzvy, kterou plánujeme využít právě po zmiňovaném rozjezdu Amazonu.
Další body jednání
Byla zadána zakázka na zhotovitele dokumentace k Zásadám územního rozvoje (ZUR), s termínem dodání do šesti měsíců od zadání, což znamená, že projednání ZUR v orgánech kraje se předpokládá na jaře 2025. Zároveň byla potvrzena výše investice, která činí 220 miliard Kč, a také bylo potvrzeno, že výroba v plánované továrně bude zaměřena výhradně na baterie, nikoliv na čipy.
Další výrazný posun ve všech záležitostech očekáváme právě na širším jednání, kde by měly být pravděpodobně známy dílčí výstupy studií. Především nás budou studie, týkající se změn na toku řeky, resp. změny povodňových map a opaření s tím spojená. Závěrečná studie proveditelnosti bude hotová zřejmě koncem listopadu tohoto roku. O výsledcích plánovaného jednání vás budeme opět informovat.